Formål
Spejdere indgår i mange relationer eller teams som spejdere, i skolen og på jobbet. Enhver, som indgår i et team, har et ansvar for, at teamet fungerer, og at beslutninger træffes demokratisk. Spejderne skal kende deres ansvar over for de andre medlemmer i teamet, og de skal vide, hvad der skal til, for at teamet fungerer.
Mål
Målet med mærket er, at spejderne kan beskrive, hvordan demokrati fungerer og demonstrere det i kredsen. Derudover skal spejderne opleve, hvordan det at lede andre kan udvikle en selv, og de skal forholde sig til, hvordan man indgår i forskellige teams.
Derfor gør vi det
Spejderne skal arbejde med forskellige roller i et team. De skal forstå, hvordan et team fungerer. Spejderne skal vide, at de hver især har et ansvar for de grupper, de involverer sig i og tage stilling til, hvordan de kommunikerer med deres teammedlemmer. Spejderne skal holde en konstruktiv og åben dialog for at fremme teamsamarbejdet både i det, der bliver sagt og igennem kropssproget.
Beskrivelse til spejderne
I et team har alle ansvaret for, at gruppen fungerer. Vi indgår hver dag i mange forskellige teams. Vi skal finde ud af, hvad der får vores team til at fungere, og hvad der kendetegner et godt team. Vi skal arbejde med demokrati, ledelse og kommunikation i teamet. Når vi er færdige med forløbet, er vi blevet mere klar over, hvad er godt team er, og hvordan vi er et godt team.
Aktivitetsforslag
- Tag en personlighedstest og find ud af, hvad det betyder for fordelingen af arbejdsopgaver i jeres patrulje og for, hvor spejderne skal udvikle sig.
- Spejderne skal løse praktiske opgaver, fx madlavning, mens de finder frem til, hvordan beslutninger træffes bedst. Tal højt om hvordan beslutningerne træffes.
- Lav en større pioneringsopgave, og skift teams hver 15. minut. Tal bagefter om, hvad der får et team til at fungere godt.
- Kast jer ud i noget, I ikke har prøvet før og find ud af, hvordan I klarer samarbejdet.
- Prøv forskellige metoder til feedback og find ud af, hvad der virker bedst for jer.
- Lav samarbejdsøvelser, fx bombelabyrint.